Gråt

Gråt är ett emotionellt betingat beteende hos människan. Beteendet, som har en kommunikativ funktion, är endast delvis viljestyrt och består av en kombination av tåravrinning från ögonen, speciellt andningsmönster. Ibland förekommer ett ljudligt läte, vilket ofta blir mer påtagligt om den gråtande försöker prata. Det speciella mönstret i andningen består av att framför allt utandningsluften pressas fram stötvis på ett sätt som påminner om det vid skratt, varvid upprepade, korta kluckande och frikativa ljud uppstår i de övre andningsvägarna, då stämbanden försöker parera de plötsliga avvikelserna i luftströmmen. Den kraftiga tåravrinningen får ofta den gråtande att då och då snörvla, det vill säga göra en kraftig viljestyrd inandning genom näsan för att förhindra utrinning genom denna. Gråt kan också framkallas på grund av smärta. Gråt framkallas framför allt av negativa känslor, exempelvis sorg och förtvivlan, men kan även framkallas av oerhörd lycka eller andra starkt upplevda känslolägen. Förutom att ha en rent informativ funktion för bevittnande personer väcker gråten ofta medlidande hos dessa, vilket kan gynna den gråtande och därmed torde vara den främsta funktionen. Precis som skratt och gäspningar tenderar gråt vara socialt "smittsamt".

Från skitglad fan girl till depprimerad ensam varg. <3 Jag älskar er <3

Kommentarer
Haley

Det blir bra. Jag finna alltid här vid din sida. Jag älskar dig. <3

2009-08-07 00:57:57
URL: http://digitallolita.blogg.se/
Amanda

Jag älskar dig.<3

2009-08-07 11:46:46
Sofia(:

Gud vad deppigt. Har du det hänt något?

<3

2009-08-07 12:07:56
Amanda

Ja jag vet. Förlåt hehe<3 Jo en del. Vill inte prata om det. <3

2009-08-07 13:56:16

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...