Tisdag ~ Gymnasium

Hej!

Idag har jag mitt första nationella prov, i svenska. Det gick bra, och är så glad att första delen är över! Det var aboslut inte lika farligt som man tror det är. Det var chill, liksom.
Imorgon ska jag på ett studiobesök med SYV-läraren och några andra elver till Nacka Praktiska gymnasium, och se hur det är där~
Har ju inte pratat så mycket om det här med gymnasie valet på bloggen.. Men det är just därför att jag tycker det är så frustrerande och tråkigt och typ ja.. allmänt jobbigt. Alla vuxna människor (lol) får det att låta som om det är det viktigaste valet i ditt liv! Vilket det abosult inte är!
Du kan alltid, alltid ändra dig om du har valt fel linje eller liknande. It's not a big deal.
Jag själv, har under hela höst treminen intalet mig själv att jag ska börja en samhäll linje, men så satte jag mig och tänkte för några veckor sen. Och nej, jag tänker inte gå samhäll!
Här har jag suttit och tänkt, "Ja men det blir väl samhäll.." ..
HELL TO THE NO!
Jag tänker gå en linje jag tycker är rolig, och något jag är intresserad av, något jag älskar.
Kan ni gissa? Haha. Jag har nästan, nästan bestämt mig för att gå en Stylist linje.
Och ja, jag vet att det inte ger lika mycket möjligheter som en högskoleförberdande linje.. men, det är inte det jag vill. Jag vill lära mig mer om något jag gillar och det jag tycker om jag vill jobba med något jag älskar.
Jag tänker absolut inte spendera resten av mitt liv med att sitta och trycka på ett kontor!
Många har frågot om mina föräldrar är okej med mitt val, och ja det är dem. Dem tycker det är bra att jag väljer någonting jag själv vill och inte följer med strömmen, mina vänner bara för att. Plus att min mamma är hudterapeut så hon har väl influerat mig på ett eller annat sätt.
Så det jag vill komma fram till med denna lilla text är,
Lyssna på ditt hjärta! Välj det du är intresserad av nu, det är alltid det lättaste.
So what om designyrket eller snickare inte ger hög lön eller stora framgånger, det är det du vill som betyder.
Du kan alltid jobba upp din betyg om du skulle vilja plugga vidare efter din yrkeslinje.
För att läsa mer om gymnasium och hur du väljer, besök Gymnasieguiden.

Kommentarer
claudia

Allt bra med dig? =)

vad har du gjort idag då? :D ♥

2011-02-08 19:34:48
URL: http://bbaasstta.blogg.se/
chiaki

jag har faktiskt inte tänkt på det där som du skrev att folk gör just gymnasievalet till något större än vad det är. Det stämmer ju faktiskt! Man pratar ju om det i hela nian och det verkar så viktigt, men det är ju inte det! Vissa byter ju efter några veckor och plötsligt går dom inte i ens skola längre. Inget speciellt med det! Sen allt det där med framtiden, man kan ju ändra sig!

Dessutom (jag kan inte mycket om systemet i Sverige men jag antar att det är så) finns det väl väldigt många rätt så allmänna linjer, t.ex. samhäll som du pratade om. Har man gått där kan man ju söka sig nästan vart som helst efteråt! Dessutom är det ju många utbildningar som ger många möjligheter till jobb, t.ex. om man utbildar sig inom medicin betyder det inte att man måste bli läkare utan det finns ju annat man kan bli. Dessutom finns det ju så många olika slags läkare man kan bli! Samma tror jag gäller nästan alla brancher när man tänker efter!



Förlåt att det här blev en lång ganska djup kommentar XD Jag skrev det mest för mig själv för jag är också lite stressad över framtida yrkesval! Så tack för att du "öppnade mina ögon", jag har faktiskt inte sett det på det sättet förut! :)

2011-02-09 21:07:15
URL: http://xchiaki.blogg.se/
becci

åh fan vad nice att du ska gå stylistlinje! det passar verkligen dig! :D <3

2011-02-11 10:45:38
URL: http://tioutavtio.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...